7 November 2014

Makan Bersama Isteri

Makan Bersama

Suami yang bekerja di pejabat, dapat menikmati makan tengahari di restoren yang banyak jenis lauk-pauk yang disukai. Dapat kita memilih mengikut selera kita. Malah boleh juga mendapat layanan yang "special" dari pelayan-pelayan restoren pilihan kita itu. Biasanya kita makan bersama-sama dengan rakan sepejabat. Ada juga yang mengajak bersama rakan sepejabat wanita beramai-ramai untuk majlis-majlis tertentu. Maka penuhlah di atas meja makan kita itu dengan lauk-pauk pilihan kita. Kadang-kadang kalau ramai yang datang, kita akan satukan dua-tiga meja sekali. Kita dapat merasakan keseronokan itu.

Pernah tak kita bayangkan pula bagaimana isteri kita yang full-time house wife tu makan tengahari di rumah. Dia memiliki amat terbatas pilihan untuk tempat makannya dan pilihan lauk-pauknya pula juga amat bergantung pada apa yang dia sendiri masak. Jemu-jemu makan di dapur, dia akan makan mengadap TV dan tak mungkin dia makan di atas katil kita. Maka sendirianlah dia dengan melongokkan nasi dan lauk-pauk ke dalam satu pinggan. Sungguh menjemukan dia. Walau bagaimanapun, dia tetap juga masak lauk-pauk untuk kita pada malam nanti.

Kita pun balik ke rumah dengan sifat kita yang sentiasa sibuk dengan urusan rekreasi, jamaah dan persatuan. Kita tidak sempat menjenguk ke dapur untuk melihat apa yang dimasak oleh isteri kita pada hari itu. Malah selepas maghrib, sebaik saja isteri telah menghidangkan makan malam, kita pula bergegas keluar tak sempat nak bersama dengan mereka kerana ada urusan jamaah, persatuan dan masyarakat yang "penting" atau kawan-kawan "calling" ajak mengeteh di luar. Balik tengah malam, kita pun terus masuk tidur dan bangun pagi dengan semangat baru dengan penghidupan baru.

Kita tidak sentuh pun nasi dan lauk yang isteri kita simpan untuk kita semalam. Yang mana semalamnya, isteri kita melarang anak-anak kita menyentuh lauk kegemaran kita itu kerana bimbang kita balik nanti,...tak ada lauk pula. Bila bangun pagi isteri kita lihat, nasi dan lauk langsung tidak berusik....KECIK HATI DIA.

Apa silap suami?

Makan bersama di satu meja lelaki dan wanita adalah satu perhormatan sosial yang menggambarkan pasangan yang sedang makan itu sedang menjalin hubungan kasih sayang antara mereka. Malah yang lebih nak menunjuk-nunjuk tu, dengan menyedut straw serentak dalam satu gelas yang sama. Ini menunjukkan mereka sedang berkomunikasi pada umum yang mereka adalah pasangan "ideal" yang sedang bercinta. Dan dengan lain perkataan, wanita ini jangan kacau... aku yang punya.

Begitu juga isteri kita. Makan bersama itu adalah satu penghormatan suami terhadap isteri atas sumbangannya dalam rumah tangganya itu. Seolah-olah kasihnya berbalas. Malah lebih menyeronokkan isteri ialah dia dengar perbualan telefon kita dengan rakan menolak ajakan makan di luar disertai dengan nada megah memberi tahu rakan-rakan kita yang malam itu isteri dah masak untuknya. Malah lebih sangat seronok lagi, bila suami membawa bekal nasi dan lauk ke pejabat yang disediakan oleh isteri pagi-pagi lagi.

Bagi isteri yang kerja pejabat satu bangunan dengan suami , elok dijadikan budaya makan bersama dengannya di kanteen pejabat tu. Ada peristewa seorang suami berbangga kerana tak pernah dalam sejarahnya makan semeja dengan isterinya. Dan malah berbangga kerana ketua jabatannya masih tak kenal siapa isterinya itu.... rupa-rupanya mereka menghadapi masalah komunikasi rumahtangga.

Jadi, berilah penghormatan sosial kepada isteri kita itu. Beritahulah pada umum yang isteri kita itu adalah pasangan ideal kita di dunia dan juga akhirat. Jika hubungan kita dengan isteri tidak se ideal yang kita harapkan.. maka hisablah diri kita akan tingkahlaku kita.. berapa kali kita makan bersama dengannya... berapa kali kita memuji keenakan masakannya.. berapa kali kita pernah berdoa waktu makan bersama-sama dengan nya.. berapa kali kita menyebut "Ya Allah ya Tuhan kami, berkatilah rezeki yang telah Engkau berikan kepada kami dan jauhilah kami dari azab neraka yang panas" bersama-sama mengangkat tangan dengan isteri dan anak-anak kita. .... jika belum banyak,..... maka: "Selamat mencuba"

- Pak Utih - Boleh "share" 7/11//14

24 Oktober 2014

Bila Suami "Outstation"

Bila Suami "Outstation"

Kebanyakan isteri apabila dengar aje suaminya nak pergi outstation lebih 2 hari, jiwanya mula risau, kelam kabut, tak senang duduk dan macam-macam perasaan bimbang. Dia takut kesunyian dan rasa pilu jika terjadi apa-apa terhadapnya kerana tiada siapa untuk dia minta tolong atau perlindungan. Dan yang paling terseksa ialah terpaksa tidur sendirian. Rindunya mula terasa pada saat apabila diberitahu oleh suami yang dia diarah pergi outstation. Bukan pada hari perjalanan suaminya.

Orang lelaki lain pula mindanya. Dia rasa excited nak pergi outstation atas urusan kerja, kerana inilah peluang dia berjalan ditanggung oleh organisasinya. Dia rasa megah kerana terpilih untuk menjalankan kerja di luar. Lebih lama, lebih kerap dan lebih jauh tempat outstationnya, lebih macho dia rasainya.

Oleh itu untuk mengimbangi keperluan dan kehendak yang bertentangan suami isteri ini, berikut adalah tipnya:

Untuk Suami

1. Jangan tunjukkan sangat "excitement" nak pergi outstation di hadapan isteri. Tunjukkan muka sedih juga kerana terpaksa meninggalkan isteri demi tugas. Tujuan supaya isteri rasa sikit lega kerana suaminya mengiktiraf perasaan sedihnya kerana ditinggalkan.

2. Penuhi keperluan isteri sebelum tinggalkan dia sendirian. Tanyalah apa yang dia perlukan sepanjang ketiadaan anda. Seperti contoh barang dapur atau belanja hariannya. Dengan ini boleh meringankan bebannya dan dia tidak perlu meminta pertolongan orang lain nanti.

3. Beritahu dia keperluan yang anda perlukan semasa outstation agar dia juga boleh menyediakan keperluan itu lebih awal. Dia rasa terhibur jika dia yang mengemaskan barangan dan pakaian yang anda perlukan.

4. Masa berpisah, cium dia dan unggapkan perkataan yang dia rasai anda juga sudah mula merinduinya.

5. Di pertengahan perjalanan dan sampai ke tempat yang dituju, hubungi dan beritahu keadaan anda. Ini boleh mengurangkan kerisauannya. Dia lega apabila tahu anda selamat.

6. Buat ketetapan untuk hubungi dia setiap malam (contoh setiap selepas isya atau jam 11.oo mlm). Ini boleh mengubati kegelisahannya kerana tidur sendirian.

7. Jangan lupa beli cenderamata. Yang murah pun tak apa. Barang yang sama pun tak apa jika tempat outstation adalah tempat yang selalu pergi kerana yang penting bukan barangan itu, Tetapi tanda ingatan anda kepada dia yang menjadi ukurannya.

8. Sentiasa berdoa untuk diri dan keluarga kerana orang bermusafir mudah dimakbulkan oleh Allah

9. Bila sampai di rumah sekembali daripada outstation, terus jumpa isteri dahulu (peluk cium). Utamakan dia daripada anak-anak sendiri. Walaupun pada masa itu, ibu kita ditakdirnya ada di rumah sedang bertandang, jumpa isteri kita dahulu. Tindakan ini membuktikan yang dialah orang yang kita rindui, hormati dan hargai.
Untuk Isteri

1. Tunjukkan rasa gembira dan megah pada peringkat awal apabila suami memberitahu yang dia akan ke outstation. Kemudian barulah nyatakan kerinduan dan kerisauan di hati. Dengan ini suami rasai dirinya dihormati dan barulah mindanya dapat berfikir perasaan isterinya.

2. Sebelum dia pergi, banyakkan bertanya urusannya oustation daripada kesusahan dan kebimbangan diri anda semasa ketiadaan dia. Bincang alternatif dan sokongan yang perlu anda perlukan semasa ketiadaannya. Bila semua plan A, plan B telah dirancang.. barulah sesuai menyatakan perasaan, kerisauan dan emosi anda kepada dia. Pendekatan ini memudahkan dia empati kepada anda.

3. Jika rindu sangat semasa ketiadaan dia, hubungi dia menggunakan pesanan ringkas dahulu. Jangan telefon guna suara. Mungkin mengganggu dia sedang melaksana tugasnya. Atau dia akan malu jika rakan2 yang ada bersamanya dengar isterinya telefon. Dia mungkin diejek sebagai "Queen Control" atau "kena buat report".

4. Ingatkan barangan yang ada pesan, agar dia tidak lupa membelinya. Eloknya menggunakan pesanan ringkas. Kalau bercakap melalui telefon, dia mudah lupa.

5. Berdoalah agar dia selamat pergi dan balik

6. Sambut dia dengan senyuman. Jika ada masalah di rumah, jangan terus mengadu. Tunggu dia tenang paling kurang 10 minit agar dia dapat menukar kotak mindanya daripada oustation kepada sampai rumah.

Selamat mencuba... Pak Utih (23 Okt 2014)....boleh share.

30 September 2014

Hadiah ada yang bernilai untuk pasangan

Apakah hadiah yang sangat bernilai untuk pasangan anda?

Untuk suami:
1. Suami tiada nilai kejutan, sila tanya kepada dia, apa hadiah yang dia mahu sempena hari ulang tahun kelahirannya. Dia suka hadiah yang dia perlukan pada masa itu.

2. Jangan beli barangan yang dia tidak perlu atau tidak pernah guna. Nanti dia simpan sampai ke tua. Contoh. dia tidak pernah pakai minyak wangi. Jangan beli minyak wangi kerana tiada nilai baginya.

3. Jika mahu buat kejutan juga. Sila perhatikan asesori yang dia sedang pakai dan gantikan asesori itu dengan yang baru yang sama warna dan bentuk serta jenama yang terkenal daripada yang sedang dia pakai. Contoh beg duitnya yang kelihatan lusuh. Belikan yang baru yang sama warna tetapi lebih berkualiti. Pasti dia "terkejut beruk" menerimanya.

Untuk isteri:
1. Jika isteri bekerja di pejabat yang tidak berunifom. Sila hadiahkan banyak-banyak baju untuk dia pergi kerja, Sebab kebiasaan baju yang dia pakai pergi kerja seelok-eloknya 6 bulan pusingan. Dia malu kalau terpaksa ulang pakai baju itu dalam bulan yang sama.

2. Bila berpisah daripadanya lebih 3 hari, sila belikan hadiah kepadanya apa saja yang anda teringat. Walau semurah sebatang pen atau seketul "magnet cenderamata peti sejuk". Nilainya ialah membuktikan anda ingat kepadanya.

3. Buat kejutan dengan memberi barangan unik asesori dan hiasan dalaman rumah yang diminati kaum hawa (barangan itu boleh tengok dalam majalah-majalah wanita) sekali sekala (sebulan sekali) kemudian bila dia tanya, " Hadiah ni untuk apa?". Katakan, " Saja je, sebab I Love you".

4. Yang paling POWER sekali ialah beri dia duit sama ada dia minta atau tidak.

Selamat mencuba.. Pak Utih

20 September 2014

Oh! Ibu Mertua Isteriku

Ibu Mertua Isteriku

Sudah tiga hari emak kita menziarah kita. Petang ni kita singgah di gerai membeli pisang goreng yang Emak pesan untuk menjamu selera. Setibanya di rumah, memang Emak kita yang menyambut di hadapan pintu tersenyum menjawab salam kita. Sungguh menyeronokkan. Suasana yang amat jarang berlaku dalam hidup kita melainkan dua kali setahun iaitu yang semasa beraya puasa dan haji di kampung.

Tetapi kali ini di rumah kita sendiri. Bersembang panjanglah kita menceritakan hal-hal kerja di pejabat, jiran-jiran, tempat-tempat yang boleh dia lawati dan sebagainya. Ditambah berseloroh bersama cucu-cucunya, bersoal-jawab,  puji memuji, usik mengusik, ... hinggalah tegur-menegur hal-hal yang "remeh-temeh" mengenai cara kita mendidik anak-anak kita tu.

Malam menjelang. Semua makhluk telah tenang memeluk bantal. Ketika kita mula menarik selimut ke pangkal dagu, isteri kita pula membuka bicara manja dengan ungkapan, "Abang, janganlah benarkan emak balik lagi, biar dia tinggal di sini lama-lama sikit. I rasa terhiburlah".

Alangkah sejuknya rasa di hati dengan kata-kata itu.

Tetapi jika luahannya berbunyi begini," Abang, lama ke lagi emak di rumah kita ni?, I runsinglah kat emak ni!. Asyik komplen aje”.

Kita menjadi serba salah. Mungkin pada malam itu kita tidak boleh tidur lelap memikirkannya. Kita bingung:

HAKIKAT BERKELUARGA

Keluarga kita (ayah, emak, abang, kakak dan adik) merupakan orang yang sungguh bererti buat kita. Mereka ini tidak boleh dipisahkan daripada kita. Apabila kita berkahwin, bermakna kita membawa seorang lagi insan ke dalam institusi keluarga kita.

Budaya kita bukan seperti barat. Apabila mereka berkahwin, mereka terpisah dari kedua unit keluarga masing-masing. Senario ini tergambar apabila selesai sahaja majlis perkahwinan mereka, kedua mempelai akan menaiki kereta yang disangkutkan papan tanda "just married" yang penuh dengan gantung-gantungan tin-tin kosong dan hiasan, keluar mencari hotel untuk berbulan madu.

Tetapi budaya kita sebaliknya. Hiasan bilik tidur pengantin laksana bilik beradu sang permaisuri membuktikan bahawa, keluarga pengantin sama ada lelaki atau wanita itu, amat mengalu-alukan kehadiran orang baru ke dalam keluarganya. Kita berbulan madu di rumah ibu dan ayah kita sendiri. Ini bermakna isteri kita telah menjadi salah seorang daripada anak ibu dan ayah juga. Itulah sebabnya isteri kita memanggil ibu kita dengan panggilan "emak", bukannya "Kak Besah" atau "Mak Cik Besah" (Ibu saya bernama Robesah Mat Dahalan). Oleh itu, lojiknya, isteri mestilah mengikut budaya keluarga kita apabila dia telah berkahwin dengan kita. Isteri kita mesti "berkahwin" juga dengan keluarga kita untuk menjamin keharmonian ini.

Begitu juga kita apabila berada bersama keluarga isteri kita. Kita mesti mengikut budaya keluarga isteri untuk menjamin keharmonian ini.

Maka di sinilah puncanya cabaran bagi kita suami isteri untuk mengimbangi komitmen terhadap suami isteri dan keluarga masing-masing.

Walau bagaimanapun, dari sudut Islam, suami tetap mempunyai tanggungjawab kepada keluarganya walaupun kita telah berkahwin. Sedangkan wanita apabila telah menjadi isteri diwajibkan mentaati suaminya dalam apa jua keadaan. Malah Allah telah berjanji untuk memelihara mereka yang taat kepada suami kerana perintahNYA: "Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita solehah, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri di balik pembelakangan suaminya oleh kerana Allah telah memeihara (mereka)....)" An Nisaa':34

CABARAN YANG PASTI DATANG

1. Campur tangan ibu bapa dan mertua dalam hal rumahtangga kita tidak boleh dielakkan.

2. Kaedah mendidik anak cara lama yang diterajui oleh ibu akan menentang cara "moden" yang kita berdua sepakati yang berdasar hujjah saintifik.

3. Perbezaan latar belakang dan amalan keluarga seperti cara masak dan sebagainya amat mudah menyinggung hati mertua dan menantu.

4. Cemburu kasih kerana takut hilang perhatian antara ibu dan isteri juga memudahkan sang suami hilang punca mencari penyelesaian.

APA YANG BOLEH KITA BUAT

Secara umumnya:

Secara hikmah didik isteri kita menjadi anak kepada ibu kita.

  1. Ceritakan dan kenalkan dengan mendalam kepada isteri, perangai-perangai emak, ayah, semua adik beradik, dan keluarga terdekat agar mudah isteri kita bermesra dengan mereka.

  2. Secara sedar, peringatkan kepada isteri kita, bahawa dia adalah anak emak dan ayah kita juga.

  3. Minta isteri kita sentiasa telefon bersembang dengan emak (paling kurang sebulan sekali diawal perkahwinan).

  4. Jika ada masalah kesihatan anak-anak, minta isteri kita mendapatkan pandangan emak. Agar emak rasa dihargai.

  5. Bila bercadang berkelah keluarga, bawa sekali emak dan ayah bersama-sama agar interaksi semasa bermusafir itu merapatkan lagi kasih sayang antara mereka.

  6. Jika perkahwinan dengan isteri kita, tidak direstui oleh emak dan keluarga kita, bantulah isteri kita untuk membuktikan yang pilihan kita itu adalah tepat. Sama-sama berbincang secara sedar untuk menawan hati mereka.

  7. Didik isteri agar menganggap ibu mertuanya itu sebagai "rakan kongsi" membangun rumahtangga kita dan menawan hati kita. Suruh isteri belajar masakan dari ibu, iaitu masakan yang amat kita sukai.

  8. Jika ada perkara-perkara yang tidak menyenangkan hati isteri terhadap ibu kita, maka dengan proaktif kita hendaklah bertanya akan hal ini.

  9. Sehubungan dengan ini, kita mestilah memahami bahasa badan isteri dan berkomunikasilah dengannya dengan bijaksana. Jangan tunggu isteri membuka mulut untuk mengadu. Kitalah perlu proaktif.

  10. Tanamkan dalam pemikiran dan sikap isteri kita agar tidak bersangka buruk dan negatif kepada mertua dan ipar-iparnya. Jika dia mula nak mengumpat keluarga kita, maka dengan bijaksana kita mesti elakkan "aduan" ini menjadi negatif dan berpanjangan.


- Pak Utih -

14 September 2014

Bila isteri menguap nak tidur....

menguap.jpgKita, suami yang sentiasa sibuk dengan kerjaya atau berpersatuan ni, kadang-kadang suka membawa kerja-kerja pejabat, atau kerja persatuan ke rumah untuk dibereskan. Masa yang selalu kita gunakan ialah antara jam 10 hingga 1 tengah malam. Memanglah masa itu  amat sesuai kerana kita pun dah makan, badan terasa segar kembali, anak-anak pun dah masuk tidur dan tidak menganggu lagi. Malah ramai juga dikalangan kita yang tidak membuat kerja seperti di atas tetapi menonton TV. Biasanya cerita pada waktu-waktu ini "khas" untuk orang macam kita yang profesional ni. Maka kita pun dengan penuh minat, memberikan tumpuan kepada kerja-kerja atau menonton TV. Ditambah kusyuk lagi apabila isteri kita pula datang menyediakan minuman kegemaran kita.


Apabila jam telah hampir 11.30 hingga 12.00 mlm, biasanya isteri kita akan menghampiri kita seolah-olah berminat terhadap apa yang sedang buat itu. Bagi isteri yang rajin bertanya, dia akan menanyakan sesuatu yang ada kaitan dengan kerja kita itu. Bagi isteri yang jenis pendiam pula, dia akan menghampiri kita dan menyentuh dengan kita. Kalau dia lihat kita masih kusyu' dengan kerja atau menonton TV, maka dia akan memberi peringatan dengan suara yang perlahan, " Dah jauh malam ni, tak ngantuk ke.." atau dia menguap dengan kuat sikit bunyinya.


Apabila kita mendengar peringatan dari isteri kita itu, disebabkan minda masih tertumpu kepada kerja, biasanya kita akan teruskan kerja-kerja tadi dengan membalas, " Kejap aje lagi". Untuk menenangkannya atau supaya dia tidak ganggu lagi.


Bila kerja dah selesai, atau TV pun dah berbunyi seeeeeeeee!!!!! (berbintik-bintik di screen), barulah kita naik tidur. Waktu begini, suasana dah teramat tenang sampai ke pagi. Kita pun bangun dengan doa yang amat gembira sekali.


Tetapi, bagaimana pula isteri kita?.. Belum pasti dia gembira. Semasa dia "menunggu", kita tidak juga menjelma. Semasa dia "tak mahu" kita pula yang mendesak. Akhirnya semua kerja-kerja kita yang kita bawa ke rumah itu akan dilihatnya sebagai "musuh utama" yang mesti ditentang. Maka timbullah anggapan yang isteri kita ni tidak membenarkan kita aktif dalam persatuan atau jamaah atau kerjaya dan sebagainya.


Inilah salah satu komunikasi isteri yang sering kali kita gagal memahaminya. Sebenarnya, jika isteri telah menyediakan minuman dan memberikan masa untuk kita menyelesaikan kerja, kemudian dia datang memberi peringatan seperti,  "mengantuk ah"... "dah tengah malamlah".. "tak habis kerja ke lagi"..." apa le best sangat cerita tu".... "asyik bola bola bola", ini bemakna, ada satu lagi "agenda" yang amat dinanti-nantikan, yang juga amat "penting" baginya pada malam itu. Sebab, jika terlepas agenda pada malam itu. Maka terpaksalah tunggu bulan depan pula kedatangan kitaran "miang"nya itu.


Kita tahu yang Malaikat akan melaknati isteri kita sampai ke pagi kerana tidak melayan kehendak kita. Tetapi kita juga mestilah berlaku adil kepada isteri apabila datang pula giliran permintaannya.


Oleh itu, rancanglah penggunaan masa kerja-kerja di pejabat, masyarakat dan persatuan dengan lebih berkesan dan cekap. Masukkan juga "agenda" kita bersama dengan isteri dalam jadual harian dan mingguan itu. Supaya ianya lebih adil kepada isteri kita. Dia juga mempunyai hak terhadap kita.


Selamat mencuba.... Pak Utih

1 September 2014

Sila guna bahasa "Saya" Jangan guna "Awak"

Waktu hujung-hujung minggu, biasanya kita yang sibuk dengan kerja-kerja di pejabat tu, amatlah teringin untuk berehat dengan erti kata rehat yang sebenar-benarnya. Seperti relax membaca akhbar, majalah-majalah dan bersantai di kerusi empuk tu bermandikan cahaya sinaran TV yang akan dibuka dari 7.00 pagi sampailah ke 11.00 malamnya. Kalau boleh tak mahu langsung membuat kerja-kerja yang memenatkan sama ada otak maupun otot-otot ni. Jadi dengan niat yang telah kita lafazkan di dalam hati tu sejak awal-awal pagi lagi, maka segala otot-otot kita pun turut menerima arahan otak tu dan terus mengendurkan dirinya dan ingin saja berehat bersama-sama dengan anggota badan kita yang lain. Maka tenggelamlah kita di dalam empukan sofa "malas" kita tu hingga ke waktu yang ditentukan oleh kita sendiri.



Anak-anak yang kecil-kecil yang masih mahu bermanja lagi dengan kita akan mengambil kesempatan ini untuk menguasai kita dengan memanjat di belakang dan sampai naik ke atas kepala kita laksana "King Kong" menguasai Tower tertinggi di New York tu. Kita relakan anak-anak itu berkingkong ke atas kita kerana inilah sahaja masa untuk kita bermesra dengan mereka. Malah, memang pada hujung minggu inilah anak-anak kita itu menantikan-nantikan waktu ayah mereka duduk berehat di atas sofa kegemaran kita tu. Mereka merasakan inilah peluang mereka untuk mengetuk, mencekik, memanjat dan malah mengencingkan air kecil mereka ke atas riba kita. Maka seronoklah mereka dan kita. Kita biarkan mereka berbuat apa saja ke atas kita asalkan mereka tidak mengarah atau menyuruh kita buat kerja-kerja yang memerah otot-otot kita.


Lain pula dengan isteri kita. Peluang hujung minggu ni lah nak suruh abangnya tinggikan sikit gambar permandangan yang baru dibeli, sebab rendah sangat nanti orang tak nampak. Sapu sawang pada siling yang tinggi tu sebab nampak huduh macam rumah tak bertuan. Gosok sikit lantai mosaik di bilik air tu sebab nampak hitam berlumut, nanti malu kalau orang datang nak guna bilik air tu. Nak ubah katil "king size" tu ke sebelah kanan bilik, sebab dah jemu dengan kedudukan yang sedia ada ni dan macam-macam lagi agendanya yang sentiasa kreatif dan inovatif itu.


Maka apabila dia lihat sahaja kita sedang terbaring menghadap TV atau sedang membaca akhbar atau majalah tu selepas menjamah sarapan pagi, dia akan berkata,
"Lantai di bilik air tu kotor lah bang, mengapa abang tak cuci lagi, nanti orang datang rumah kita, malulah kita bang!. Atau "Abang, gambar tu abang pasang rendahlah bang, nanti tak nampaklah, tak cantik, rugi aje beli gambar lawa-lawa tapi tak nampak. Tinggikannya sikit bang!" Atau mana-mana isteri yang berani sikit tu atau yang rasa ada kuasa sikit tu akan berkata, "Abang ni sama aje macam budak-budak tu, tiap hari minggu mengadap TV tak habis-habis, tu hah, sawang dah naik hitam kat siling atas kepala awak tu, tolonglah Yah, Yah tak sampai nak cuci tu, tinggi sangat".


Maka kita pun rasa tergugat dengan serangan-serangan pagi dari isteri kita tu. Sebab memang kita tidak bersedia untuk membuat apa-apa malah apa lagi untuk menangkis serangan tersebut. Jika difikirkan alasan isteri itupun ada benarnya, tetapi hati kita tetap tidak setuju dengannya. Mulalah kita mencari alasan-alasan yang munasabah untuk menangkis serangan isteri tadi atau mencari "bom tangan" yang dapat mengalahkannya secepat mungkin agar keselamatan "awam kita" terjamin untuk pagi itu. Jawapan kita kadang-kadang begini,


" Alahai, nanti abang buatlah" "Abang letihlah, panggil tukang gambarlah untuk repair, nanti abang bayar". "Takkan tak boleh sampai, ambil buluh, sambunglah dengan batang sapu sawang tu, kalau hendak seribu daya tak hendak seribu dalih".


Harapan kita agar isteri akan puas dengan jawapan kita. Tetapi sebaliknya, serangannya bertambah bertalu-talu menggunakan meriam penangkis kapal terbang pula. Hujahnya bertambah logik berserta dengan sejarah-sejarah silam yang kita pernah berjanji tetapi tidak kita laksanakan. Akhirnya niat kita untuk berehat telah bertukar menjadi gelanggang berentap memenangkan objektif masing-masing di pagi hujung minggu.


Mengapa boleh terjadi demikian? Mari kita selami puncanya.


Kita dan isteri kita banyak menggunakan bahasa "awak" dari bahasa "saya". Ini yang menyebabkan kita seolah-olah serang menyerang semasa kita berkomunikasi. Jika kita dan isteri kita menggunakan bahasa "saya", pasti komunikasinya itu akan boleh diterima dengan baik oleh kita dan dia.


Contoh:


Bahasa "awak" yang dia gunakan tadi: "Lantai di bilik air tu kotor lah bang, mengapa awak tak cuci lagi, nanti orang datang rumah kita, malulah kita bang!.


Bahasa "saya" yang sepatut digunakannya:


"Saya nampak lantai bilik air tu tak berapa cantiklah, Saya sukalah kalau boleh dicuci sikit. Nanti kalau orang datang, hati Saya seronok kalau orang tu pakai bilik yang bersih."


Isteri ini langsung tidak menggunakan "abang" tetapi lebih membahasakan dirinya dalam saranannya ini. Bukankah ianya lebih lembut dan tidak menyerang suaminya. Tentu sekali suaminya boleh menerika kenyataannya ini.


Satu lagi contoh bahasa "awak":


"Abang, gambar tu awak pasang rendahlah, nanti tak nampaklah, tak cantik, rugi aje beli gambar lawa-lawa tapi tak nampak. Tinggikannya sikit bang!"


Bahasa "saya" yang sepatut digunakan:


"Saya sukalah kalau gambar tu dinaikkan sikit, baru nampak serinya, ya tak bang?"


Jadi, jika suami-suami yang saya hormati ini telah memahami pendekatan bahasa "saya" ini, maka sampaikanlah kepada isteri saudara dan saudara juga hendaklah mengamalkannya. Yakinlah, kita akan dapat menikmati kerehatan yang sebenarnya bukan hanya dihujung minggu malah setiap masa jika kita mengamalkan bahasa "saya" ini.


Selamat mencuba.


- Pak Utih -

13 Ogos 2014

Tip melayan Ibubapa / Mertua bertandang ke rumah Pasangan suami isteri Gen Y

Tip melayan Ibubapa / Mertua bertandang ke rumah Pasangan suami isteri Gen Y (Umur 17 – 37)

1. Objektif Ibubapa dan Mertua datang ke rumah pasangan anaknya ialah 
1.1 Untuk melepaskan rindu terhadap cucunya (jika dah bercucu) 
1.2 Melihat sendiri suasana kehudupan anak dan menantunya di rumah mereka.

2. Apabila sahaja terdengar desas desus Ibu Ayah atau Mertua nak datang ke rumah, perkara yang wajib dibuat ialah:
2.1 Dapatkan pengesahan kedatangan mereka dengan telefon dan bercakap terus dengan mereka. Jangan gunakan SMS atau mana-mana pesanan laman sosial. Ini memberikan isyarat yang anda sangat teruja menerima kedatangan mereka.
2.2 Jika tarikh kedatangan mereka tidak sesuai kerana anda berdua ada urusan pejabat yang tidak dapat dielakkan, maka cadangkan tarikh-tarikh lain. Supaya anda berdua lebih bersedia menerima mereka.
2.3 Jika ibubapa atau Mertua ingin juga datang pada tarikh yang tidak sesuai itu, eloklah berterus terang yang anda berdua tidak dapat memberikan layanan yang sebaik –baiknya melalui percakapan bukan dengan SMS. Hanya dengan lisan sahaja, maksud dan emosi dapat difahami oleh ibubapa dan mertua anda.
2.4 Jika telah dapat persetujuan, maka bincanglah suami isteri menyusun strategi agar kehadiran ibubapa mertua di rumah anda akan menambahkan pahala anda berdua dan peluang mencari redha Allah.

3. Hari pejalanan Ibubapa Mertua ke rumah
3.1 Awal-awal lagi, siapkan bilik tidur untuk mereka mengikut kemampuan yang ada.
3.2 Jangan aturkan tempat tidur mereka bersama-sama dengan cucu di dalam satu bilik melainkan mereka sendiri yang pelawa cucu tidur bersama.
3.3 Jangan pula minta mereka tidur di bilik resmi tidur anda (master bedroom). Ini akan menyebabkan mereka tidak selesa.
3.4 Salah seorang daripada anda telefon mereka yang sedang dalam perjalanan dengan mengatakan, “ Nanti sampai di rumah, kita makan sama-sama”. Walaupun waktu ketibaan mereka bukan waktu makan tengahari atau makan malam. Ini bertujuan untuk menyatakan kegembiraan dia atas kesudian mereka datang ke rumah. Jika mereka “berkeras” tidak mahu dilayan sebegitu kerana mereka kenyang atau sebagainya, maka sediakan juga minuman dan kudapan untuk majlis sambutan ketibaan mereka. Sediakan juga walaupun dia sampai di waktu tengah malam.
3.5 Jangan sekali-kali bertanya dengan menggunakan ungkapan ini, “Ayah dan Mak dah makan ke?”. Sudah pasti mereka akan jawab, “Dah, tak perlu susah-susah”. Kebanyakan ibubapa mertua memang berniat nak makan bersama-sama semasa bertemu nanti.

4. Tiba di rumah anda
4.1 Semua hadirkan diri sambut mereka di get atau dipintu utama rumah. Walaupun mereka sampai waktu tengah malam, suami isteri WAJIB bersalaman menyambut mereka. Sunat kejutkan anak-anak menyambut Atuk dan Opah mereka. Alangkah terhibur dan hilang penat lelah perjalanan seharian ibubapa mertua jika semua menyambut mereka.
4.2 Jika anda tidak dapat melayan lama-lama kerana tersangat mengantuk atau ada urusan yang lain, maka mintalah kebenaran daripada mereka dua. Mereka juga memahami.
4.3 Jangan tanya soalan ini, “Ayah dan Mak nak balik bila?’. Ini menyinggung perasaan mereka.
4.4 Ungkapan yang baik ialah “Kami ada banyak aturcara untuk Mak dan Ayah ni.. esok ke ke ..... lusa ke ...... tulat ke ........” Tunggulah respon daripada mereka. Daripada jawapan mereka, anda berdua boleh mengagak tarikh mereka balik ke kampung. Maka bincanglah suami isteri di dalam bilik untuk melayan mereka selama mereka ada di rumah anda.

5. “Duplicate” budaya seharian ibu ayah –mertua di rumah anda untuk keselesaaan mereka
5.1 Jika ayah kebiasaan ke masjid untuk solat subuh, sebelum tidur, ingatkan ayah itu yang anda akan kejut dia untuk persiapan ke masjid.
5.2 Pastikan anda bangun lebih awal daripada dia dan tunggu dia di dalam kereta anda untuk ke masjid.
5.3 Jika kebiasaan anda pergi kerja sebelum subuh, maka beritahu kepada ayah atau mertua kedudukan kunci-kunci pintu dan atau get untuk memudahkan dia keluar rumah sendirian ke masjid tanpa menganggu orang lain di dalam rumah itu.
5.4 Jika kebiasaan ibu ayah makan pagi jam 7, maka usahakan bangun awal sama ada beli atau masak juadah untuk sarapan. Sebaik-baiknya makan pagi pertama di rumah ialah sarapan bersama-sama mereka. Jika terpaksa tinggalkan mereka sebelum makan, eloklah nyatakan kemaafan tidak dapat bersama dan pastikan semua makanan tersedia untuk mereka.
5.5 Kebiasaannya ibu bapa metua akan bawa makanan dari kampung. Maka eloklah dihidangkan juga makanan itu dan makan bersama-sama.
5.5 Semasa sembang pagi itu, eloklah ceritakan “Budaya Anda Berdua Seharian Di Rumah itu” kepada ibu ayah mertua agar mereka boleh menyesuaikan pula diri mereka untuk hari-hari berikutnya di rumah anda.

6. Disiplin Anak-anak Melayan Atuk Neneknya
6.1 Sehari sebelum ibu ayah mertua datang, eloklah diberikan taklimat kepada anak-anak terutama sekali yang sudah mengerti dan memahami kerinduan orang tua kepada cucunya.
6.2 Beri mereka latihan menyambut datuk nenek mereka di pintu, bila makan bersama datuk nenek dan semasa bermain dengan datuk nenek.
6.3 Latih anak-anak itu agar tidak “MENGARAH” Atuk dan Opahnya itu ini mengikut kehendak mereka. Tingkahlaku cucu mereka ini juga boleh memberikan persepsi dan jawapan kepada objektif kedua mereka datang bertandang ke rumah anda.

7. Ibu Ayah Mertua pulang
7.1 Sediakan buah tangan untuk mereka bawa pulang.
7.2 Jika anda “terlebih duit” hulurkan ala kadar kepada mereka berdua sebagai belanja tambang pulang ke kampung.
7.3 Ungkapkan berulangkali, “Nanti datang lagi ya”.
7.4 Semua turun melambai-lambai hingga mereka hilang daripada pandangan.
7.5 Berdoalah berdua kepada Allah agar layanan anda itu mendapat pahala dan keredhaan Allah dan doakan agar Allah mengasihi mereka berdua kerana telah menjaga anda berdua dari kecil lagi.

Selamat mencuba .... Pak Utih dan boleh “Share”.

Khas Untuk Pasangan Generasi Y yang telah berkahwin dan tinggal MENUMPANG di rumah Ibubapa/Mertua.




Khas Untuk Pasangan Generasi Y yang telah berkahwin dan tinggal MENUMPANG di rumah Ibubapa/Mertua.

Tip membantu belanja rumah Ibubapa/Mertua dan Menambah KASIH SAYANG MEREKA.

Biasanya anak muda Generasi Y yang tinggal bersama ibubapa yangbekerja, tidak dilatih untuk mengeluarkan duit gaji sendiri untuk membeli barangan dapur atau membayar bil letrik atau air di rumah yang mereka duduki. Ini disebabkan daripada awal lagi, semuanya itu dibayar oleh ibubapa mereka. Apabila mereka telah bekerja, belanja rumah itu masih diuruskan oleh kedua orang tua mereka yang masih bekerja. Apabila mereka berkahwin, pemikiran dan sikap mereka masih tidak berubah. Bila tinggal di rumah mertua, suami atau pasangan ini tidak terfikir untuk mengagihkan pendapatan bulanan mereka membantu mertua membayar belanja rumah itu. Memanglah mereka tidak perlu membayar sewa bilik kerana itu adalah rumah ibubapa atau lebih tepat lagi bilik yang mereka tidur itu adalah bilik isterinya sejak dari kecil lagi.
Mungkin kedua ibubapa mertua tidak minta atau memerlukan bantuan belanja rumah kerana kebanyakan mereka pun masih mampu membiyaainya. Namun sebagai pasangan suami isteri, apa lagi bagi mereka yang telah ada rezeki berpendapatan tetap bulanan, eloklah menyahut seruan Allah SWT di dalam Al Baqarah: 215

“Mereka bertanya kepadamu tentang apa yang mereka nafkahkan. Jawablah: “Apa sahaja harta yang kamu nafkahkan hendaklah diberikan kepada ibu-bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin dan orang-orang yang sedang dalam perjalanan.” Dan apa saja kebaikan yang kamu buat, maka sesungguhnya Allah Maha Mengetahuinya.”

Insya Allah, dengan membuat sedikit komitmen membantu mengurangkan perbelanjaan rumah ibubapa mertua itu, ini akan menambahkan lagi kasih sayang mereka itu kepada pasangan Gen Y ini.

Jadi, apakah perkara yang sesuai untuk dibelanjakan di rumah itu? Bincanglah sesama suami isteri secara terbuka dengan niat untuk menambahkan kasih sayang ibubapa mertua kepada mereka. Kekadang, ada juga pasangan, semasa dapat gaji, membawa ibubapa mertua makan di restoren tertentu dan berbelanja sesuatu untuk rumah itu. Kemungkinan sumbangan mereka ini tidak menambah nilai kasih sayang kerana tidak memenuhi kehendak dan keperluan mereka. Kebiasaannya ada dua item utama yang boleh menambah nilai kasih sayang ini.

1. Bil eletrik, air dan talian tetap telefon.

Sebaik-baiknya, sampai sahaja bil-bil yang tersebut di atas tiap bulan ke rumah, terus saja ambil tanpa memberitahu ibubapa mertua dan membayarnya. Tunjukkan sahaja kertas bil yang telah dibayar kepada mereka. Jika mereka “terkejut” dan melarang anda membayarnya, jawablah, “Alhamdulillah, sikit aje”. Membayar bil-bil ini adalah satu strategi yang sangat tepat. Kerana item ini adalah isu perbincangan utama ibubapa mertua ini sejak mereka menjadi suami isteri. Mereka dahulu pernah berkonflik mengenai penjimatannya. Alhamdulillah, sekarang anak menantunya telah mengendurkan stres mereka yang selama ini mereka alami.

2. Makanan utama di dapur.

Sentiasa perhatikan bekalan makanan utama di dapur di dalam keadaan minimum satu perempat muatannya. Apa yang dikatakan bekalan makanan utama ialah jika ada orang bertandang ke rumah pada bila-bila masa, ibubapa mertua tidak STRES, kerana bekalan makanan tersedia untuk digunakan. Tidaklah malu mereka, jika ada orang datang, tengok-tengok gula dah habis, kelam kabut menyuruh anak berlari ke kedai membeli gula atau beras. Oleh itu apa yang dikatakan bekalan utama ialah beras, gula, minyak masak, gas masak, kopi dan teh (jenama kegemaran ibubapa mertua). Bekalan sampingan ialah bahan-bahan lain untuk masakan. Bahan-bahan ini tidak wajib dibeli. Ibubapa mertua lebih memahami keperluannya.

Selamat Mencuba....... sila “share” Pak Utih.




Siapakah yang "wajib" pergi Honeymoon?

bali1_jpg.jpg

Pergi "honeymoon" atau berbulan madu bukan budaya kita. Tetapi pasangan muda sekarang ini (Generasi Y) yang cara hidup mereka lebih terkawal, tersusun, terdedah dengan maklumat dan penuh dengan peraturan yang telah ditentukan  sistem pendidikan di bandar dicadangkan elok cari peluang pergi berbulan madu.

Berbeza dengan generasi "BabyBoomers" (ibubapa mereka) yang kebanyakannya lahir dan dibesarkan di dalam suasana kampong yang hubugan kekeluargaan amat rapat. Pengetahuan mengenai rumah tangga diperolehi daripada saudara mara di kampong. Jika ada krisis, satu kampong membantu mereka.

Berbulan madu ialah pasangan yang baru berkahwin pergi ke sesuatu destinasi pelancongan untuk mencari peluang berkenal mesra buat pertama kali selepas diijabkabulkan. Kebanyakan pasangan memilih hotel atau tempat peranginan di tepi laut. Sepanjang berbulan madu, pasangan ini memadu kasih dan sekembali nanti penuh dengan kenangan manis yang akan diungkapkan dari masa kesemasa untuk menambahkan lagi cinta kasih sayang.

Pasangan manakah yang "wajib" pergi?

1. Pasangan yang selepas berkahwin terpaksa tinggal berasingan kerana tempat kerja suami isteri tidak setempat (jauh),

2. Pasangan suami isteri masih belajar dan terpaksa berpisah antara benua.

3. Pasangan yang tinggal di rumah ibabapa atau mertua.

Pasangan yang "sunat" pergi?

1. Pasangan yang tinggal serumah sendiri.

 

Tujuan Berbulan Madu

1. Semasa berbulan madu nanti, bagi pasangan yang baru kenal (perkahwinan yang diatur oleh keluarga) dapat memecah rasa segan dan malu bersama suami atau isterinya.

2. Peluang untuk memutikkan rasa keselesaaan bersama agar mendapat anugerah "mawaddah wa rahmah" daripada Allah SWT.

3. Merancang halatuju pasangan ini agar kedua suami dan isteri dapat memainkan peranannya di dunia ini untuk kebahagiaan yang abadi di akhirat kelak.

4. Membantu pasangan memahami budaya hidup keluarga masing-masing

5. Merangka dan mencipta budaya baru di rumah agar kehendak dan keperluan suami isteri yang berbeza itu terbelai dan produktif.

 

Ativiti berbulan madu

1. Merancang dan memilih tempat berbulan madu yang sesuai dengan status kewangan pasangan. Pastikan tempat itu yang belum pernah pergi. Ini memberikan impak kemesraan yang lebih. Dicadangkan di tepi laut.

2. Berpegang tangan apabila berjalan. Ini boleh mempercepatkan kemesraan. Pastikan jalan bersama bersebelahan. Bukan ditinggalkan.

3. Setelah "check in" bilik penginapan, suami serahkan segala pengurusan bilik itu (katakanlah dua malam) kepada isterinya. Selama dua malam itu, apa saja pandangan dan komen isteri mengenai bilik itu, terimalah. Tujuan untuk melatih pasangan agar di rumahnya nanti, isterinya ialah pengurus yang wajib dipatuhi.

4. Aktiviti di luar bilik penginapan adalah tanggungjawab suami. Suami merancang aktiviti "outdoor". Jangan duduk dalam bilik aje sepanjang 3 hari 2 malam itu. Nanti tidak kenal matahari dan bulan.

5. Aktivit outdoor yang sesuai ialah kanoing (menghayati peranan suami menjadi penjaga dan pengemudi isteri dalam kehidupan), kabel bukit atau naik gajah, yang menggayatkan (agar peranan suami menjaga kebimbangan isteri dapat dihayati), jungle trek atau berenang di pantai (juga melatih dan menghayati kerjasama suami isteri dalam kehidupan).

6. Semasa makan pagi, tengahari, makan malam di restoren hotel, eloklah dijadikan sesi berkenalan dan merancang kehidupan masa depan. Pasangan masing-masing menceritakan budaya cara hidup keluarga mereka dan perkara yang "boleh" dan "tidak boleh" dilakukan di rumah keluarga masing-masing.

7. Berbalas-balas ceritakan pengalaman masing-masing bermula dari kecil hinggalah sekarang. Jika ada peristewa "hitam" yang boleh menyinggung perasaan pasangan, elok tidak diceritakan. Cuba fahami dia berdasarkan pengalamannya ini agar mudah untuk berasa "rahmah' (belas kasihan) kepadanya.

8. Mungkin terlalu awal untuk memikirkan berapa orang anak, berapa buah rumah hendak dibeli. Tapi cukup dengan membuat ketetapan pengurusan kewangan untuk keluarga. Kebiasaannya duit gaji suami untuk meneruskan pembayaran hutang peribadinya (kereta atau pinjaman pendidikannya), membayar belanja tetap rumah dan barangan tetap keperluan dapur. Pendapatan si isteri pula untuk dia teruskan hutang sebagaimana suami, membeli barangan runcit daput dan menyimpan untuk keluarga (kecemasan, anak-anak, tabung haji, melancong dan sebagainya). Sebab sifat wanita secara semulajadinya suka menyimpan dan berjimat. Ini hanya contoh.

9. Buat ikrar bahawa ingin hidup bersama di dunia hingga ke akhirat dan di tempat makam yang tertinggi di syurga bersama sanak sekeluarga.

10. Ingatkan peristewa ini apabila anda berdua berkrisis. Agar nostalgia berbulan madu ini mampu nanti menjadi penawar kepada kekusutan jiwa nurani anda.

 

Selamat berbulan madu.... Pak Utih 12/8/2014

 

 

15 Julai 2014

Bantu Suami Bila Beraya di Rumah Mertuanya

Khas untuk pasangan yang baru berumahtangga terutama sekala kepada suami yang pertama kali beraya di rumah mertuanya. Ini bermakna, suami ini beraya di kampung rumah isterinya.

Biasanya, orang lelaki  tidaklah stres sangat berbanding dengan orang perempuan yang beraya di rumah mertuanya. Sebab dia tidak perlu ke dapur. Tugas dia hanya melayan mertua, adik beradik ipar, saudara mara sebelah isterinya dan jiran tetangga yang bertandang. Kalau dia terasa jemu, mudah saja baginya. Capai kunci kereta, terus ke pekan atau bandar melepak sekejab untuk tenangkan fikiran.

Satu perkara yang isterinya boleh bantu ialah "fesyen" pakaian yang perlu dia pakai sepanjang berada di rumah mertuanya itu. Kebanyakan lelaki ni tidak prihatin untuk memilih pakaian yang sesuai dengan suasana dan keadaan. Maklumlah mata orang lelaki ni dikategorikan sebagai "buta warna" dan mindanya pula tidak ambil peduli keserasian warna warni seperti mana kaum wanita. Jika dibiarkan dia sendiri yang memilih pakaiannya, kemungkinan besar, mertua yang melihatnya, akan hilang rasa hormat kepadanya.

Oleh itu, si isterilah yang WAJIB uruskan pakaian untuk suaminya ini agar dia kelihatan segak mengikut masa dan suasana.

1. Waktu biasa di dalam rumah: Pakai baju melayu (dikeluarkan) dengan kain pelikat. Atau baju kemeja (dikeluarkan) dengan kain pelikat. Tidak perlu pakai kupiah atau songkok melainkan untuk bersolat di dalam rumah itu.

2. Waktu hendak masuk tidur: Pakai baju T dan kain pelikat. (Jangan pakai sebegini untuk solat bersama mertua atau ke surau).

3. Pagi Raya pergi solat hari raya: Pastinya telah tersedia sepasang baju melayu dengan kain samping dan songkok hitam. Sebaik-baiknya tengok dulu pakaian yang ayah mertua pakai. (Biasanya isteri telah maklum fesyen ayahnya semasa hari raya). Jika ayah mertua memakai baju melayu bersamping, maka teruskan dengan pakaian yang tersedia itu. Jika ayah mertua memakai jubah arab, elok "minta kebenaran" daripadanya  memakai baju melayu bersamping. Jika suami memang sudah biasa memakai jubah, elok juga meminta kebenarannya memakai jubah kerana pada kebiasaannya, orang yang baru berkahwin memakai baju melayu bersamping.

4. Berkunjung Berhari Raya ke Rumah Saudara Mara: Teruskan memakai baju melayu  bersamping dan jangan tanggalkan kain samping itu sehingga kembali ke rumah. Nampak tidak "matang" dan tidak "bijak menghormati tetamu" jika berbaju melayu dan seluar tanpa kain samping di pinggang.

5. Tiba di rumah selepas berhari raya: Teruskan memakai baju melayu dan bolehlah tanggalkan samping itu. Sambutlah tetamu yang beraya di rumah dengan pakaian itu. Ini mengambarkan anda telah "penat" berhari raya tadi dan masih sanggup menghormati dan melayan tetamu. Tetamu rasa dihormati. JANGAN pakai baju T dengan kain pelikat waktu ini.

6. Waktu bila boleh memakai baju T dan seluar jeans?. Semasa hendak keluar bersiar-siar dan semasa hendak balik meninggalkan rumah itu.

Pandangan pertama memberi persepsi positif. Oleh itu, pastikan suami anda kelihatan positif dan segak di kaca mata  keluarga anda. Kerana isteri adalah pengurus bagi si suami.

Selamat mengadun suami anda.. Pak Utih 15 Julai.

Selamat Hari Raya

 

4 Julai 2014

Nak Ajak Isteri Beraya di Kampung Rumah Suami

Memang megah dan seronok, terutama sekali yang baru berumahtangga, bawa isteri beraya di rumah kampung sendiri. Pastinya akan pulang seawal dua atau tiga hari berpuasa bersama keluarga sebelum menyambut kedatangan Syawal. Terasa hebat kejantanan apabila hari raya kali ini berstatus seorang suami membawa isteri beraya di kampung.

Bagaimana pula perasaan sang isteri baru itu,  adakah juga berasa gembira dan terharu mendapat undangan pertama kali beraya di rumah orang lain?.

Wahai suami baru, isteri anda tidak gembira sebagaimana anda rasai. Walau bagaimanapun, dia tidak akan menolak undangan anda kerana dia ingin juga mengamalkan sifat-sifat  ketaatan dan kesetiaan kepada suaminya untuk kali pertama ini. Namun kegelisahannya pasti bergoncang sebaik saja suami menyuarakan hasrat beraya di kampungnya.

Apa yang dia risaukan?

1. Sampai di rumah nanti, siapa yang perlu dia layan dulu?

2. Bilik mana dia akan tidur dan bagaimana menguruskan bilik tidur itu?

3. Apa hadiah yang perlu dibeli dan untuk siapa?

4. Apakah dia perlu ke dapur memasak untuk keluarga atau hanya membantu?

5. Bagaimana nak basuh baju kalau dijangkakan seminggu di rumah itu?

6. Adakah perlu dia sentiasa bertudung di rumah itu.

7. Apa perlu dia buat pada pagi raya dan kalau tetamu datang beraya di rumah itu?

8. Bagaimana nak melayan ipar-ipar dan anak-anak saudara yang datang ke rumah  nanti?

9. Banyak lagi yang dia fikirkan... (tolong tambah)

 

Oleh itu wahai suami, elok kita bantu ringankan stres isteri ini agar dia terasa kehadiran dia nanti di rumah barunya itu dihormati dan difahami.

1. Elok berpuasa di rumah ibubapanya dahulu dalam dua tiga hari sebagai kunjungan hormat menyatakan kepada ibubapanya yang tahun ini anak perempuan kesayangan mereka itu tidak akan beraya bersama mereka.

2. Sebaik-baiknya rancang beraya di kampung hanya tiga malam sahaja. Jika dah ambil cuti seminggu, pada malam keempat, elok pergi ke tempat lain, dan malam ke lima baru tidur di kampung semula untuk dihabiskan hari cuti itu. Ini bertujuan untuk memecahkan "monotonous" kebosanan dan  mengurangkan stres isteri yang masih baru di rumah itu.

3. Senaraikan semua aktivit harian ibu anda daripada bangun sahur hingga dia masuk tidur. Kemudian terangkan kepada isteri agar isteri tadi tahu pergerakan seharian ibu mertuanya itu dan melayan ibu mertuanya mengikut aktiviti rutinnya. Dengan ini isteri tadi tidak kekok dan mudah untuk dia mengenali ibu mertuanya.

4. Terangkan juga masakan-masakan kegemaran ibu itu semasa bersahur, berbuka dan hidangan raya agar isteri anda boleh "google" recipe berkenaan sebagai persediaan membantu mertuanya  di dapur.

5. Terangkan juga hadiah-hadiah yang menjadi minat ibu dan ayah. Jika anda sebagai lelaki tidak tahu (memang tak tahu pun) elok tanyalah kakak atau adik perempuan anda mengenai hal ini. Mereka boleh membantu. Dan sesampai di rumah nanti, biarkan isteri anda yang menyerahkan hadiah itu  kepada ibu dan ayah anda. Ini memberikan pandangan pertama yang positif daripada ibu dan ayah anda kepada isteri anda. Isteri juga terasa dihormati.

6. Jika berkumpul sanak saudara beramai-ramai, jangan tinggalkan isteri anda kesaorangan. Duduk bersama dia melayan dan membantu  menjawab soalan-soalan daripada sanak saudara yang kadang-kadang itu sengaja melontarkan soalan "mengena" terutama sekali yang berlainan dialek. Kecewa isteri anda jika dia terasa dipermain-mainkan terutama sekali anda tidak "membela"nya.

7. Jika isteri mengadu dan mengomen itu ini mengenai keadaan dan perangai orang-orang di rumah itu, jangan terus menghentamnya. Isteri anda sedang "mengorientasi" atau "menyelami" atau "kondisi" suasana baru di rumah barunya itu. Dengarlah perkataannya dan jawablah dengan kasih sayang agar penjelasan anda itu dapat diterima sebagai rasa belas kasihan.

8. Kalau isteri anda segan pada peringkat awal bertanya kepada mertua atau iparnya untuk dia membuat sesuatu kerja rumah, temanilah dia hingga dia sudah yakin untuk buat sendirian. Comtohnya menggunakan mesin basuh dan menyidaikan kain di ampaian dan sebagainya yang teknik, teknologi dan amalannya amat asing bagi isteri anda.

9. Jika ada perkara yang dia tidak puas hati, elok dibincang di dalam bilik atau tempat yang ada "privacy". Di hadapan keluarga, anda berdua MESTI kelihatan ceria dan bahagia.

10. Sebelum meninggalkan  mereka, jangan lupa isteri anda yang hulurkan wang raya semampu yang anda ada, kepada ibu dan ayah. Untuk yang lain-lain itu adalah sunat. Ini mengikatkan lagi belas kasihan mertua kepada isteri anda.

11. Sesampai di rumah anda, suruh isteri anda telefon ibu memberitahu anda berdua telah selamat sampai di rumah. Ini juga menambah ikatan mereka berdua.

 

Selamat mencuba - Pak Utih... boleh "share".

 

30 Jun 2014

Kursus Motivasi Taqwa

1. TUJUAN:  Kursus 30 hari 30 malam yang diwajib pada orang beriman setiap tahun di bulan Ramadhan ini ialah untuk menambahbaiki dan meningkatkan keimanan agar orang-orang beriman istiqamah menjalani kehidupan dakwah di dunia ini.


2. OBJEKTIF: Diakhir kursus semua peserta dapat memiliki sifat Taqwa.


3. TEMPAT KURSUS: Di mana saja peserta itu tinggal dan sebaik-baiknya tempat dia bermustautin.


4. JANGKAWAKTU : 30 hari 30 malam


5. FASILITATOR: ALLAH SWT.


6. NOTA DAN BAHAN KURSUS: 30 Juzuk Al Quran (dibaca setiap malam 1 juz)


7. BAYARAN PERCUMA: Niat sahaja sudah memadai untuk berdaftar.


8. ATURCARA:




  • Simulasi sebelum subuh - bangun solat tahajud, sahur.

  • Simulasi jadi malaikat siang hari (Tiada nafsu dunia) bermula waktu subuh hingga maghrib.

  • Simulasi menunggu arahan Allah dan laksana dengan segera (berhenti makan sebelum waktu subuh dan mula makan masuk waktu  maghrib).

  • Simulasi menjadi Malaikat sentiasa beribadah kepada Allah melalui solat Terawih.

  • Simulasi sebagaimana Rasulullah saw bertadarus Al Quran dengan Jibril as. (ikut kelapangan dan sebaik2nya satu juzuk satu malam.

  • Anugerah Sijil Peneyertaan dan Cemerlang Taqwa disampaikan oleh Jibril as hanya di masjid pada malam Lailatul Qadar. Oleh itu sila hadir di 10 malam terakhir iktikaf untuk mendapat sijil tersebut.

  • Penilaian Taqwa (Self Appraisal) apabila dapat sambung simulasi kursus ini 6 hari pada bulan Syawal berikutnya.


Selamat Berkursus - Pak Utih ( 1 Ramadhan)


 

26 Jun 2014

Jika Suami Merajuk - "Disconnect him".

Ingat isteri sahaja ke yang boleh merajuk? Suami pun merajuk juga. Tetapi merajuk suami mudah sikit daripada isteri. "Straight forward" je.


Suami ni jarang merajuk di pejabat. Jika didapati dirinya tidak diadili atau terasa dianiaya oleh ketuanya atau rakan sekerjanya, dia bangun melawan menentang secara berdepan atau di belakang. Dia tidak akan bawa diri merajuk tak mahu pergi kerja. Tetapi mengapa di rumah dia boleh merajuk?


Suami pulang ke rumah, biasanya telah ada agenda yang simple yang telah  diprogramkan di dalam kepalanya iaitu "MAKAN -MAIN-TIDUR". Baginya, dia telah memerah segala tenaga dan otak di luar rumah atau di tempat kerja, dan kembali ke rumah adalah tempat dia recharge atau top up hormon testosteronenya itu. Jadi tiga aktiviti di atas adalah cara untuk top -up hormon itu agar dia kembali ceria cergas dan cerdas untuk urusan esoknya.


Tetapi apabila dia tiba di rumah, dia bukan sahaja tidak mendapat sambutan sebagai seorang hero atau ketua keluarga daripada isterinya, malah dapat teguran atau "buat muka masam" oleh isteri disertai dengan komplain hal rumahtanggan yang tak selesai. Kekadang tu, suami sudah tersedia dengan berita baik mengenai kejayaan dia di pejabat tadi yang menyebabkan dia terpaksa balik lambat sedikit dan terlupa nak pesan kerana urusan kejayaan itu. Alangkah kecewanya dia. Tak sempat nak kongsi kejayaan, dia telah diserang dengan "mesin gun", "Mengapa lambat, mengapa .. mengapa.. mengapa??".


Darah panas barannya mula meluap. Amagdala di dalam otaknya mula memanaskan lagi kecewanya. Dia tahu kalau dia tunggu, perang besar akan terjadi. Untuk menyelamatkan keadaan, dia mendiamkan diri, pergi mandi, makan apa yang terhidang di atas meja (jika ada). Kalau geramnya ditahap maksimum, kueh itu pun tak disentuhnya. Capai kunci motosikal atau kereta, terus ke kedai mamak tempat pertemua suami-suami merajuk. Mereka matikan handphone, berboraklah dengan isu-isu kejantanan yang terkini hingga diri terasa hormon testosterone nya kembali fully charged untuk bekalan esok harinya.

Jika mereka terasa tidak dihormati oleh isteri, mereka membisu dan keluar rumah bertemu teman-teman senasib untuk melegakan jiwa mereka.

Apa perlu isteri buat jika tidak mahu suami merajuk?

1. Niat untuk hiburkan suami sebaik sahaja dia pihak pintu rumah.

2. Sambut dia dengan senyuman dan ungkapan yang menyebabkan dia rasa dihormati seperti, "Alhamdulilah Abang dah balik, Seronok rasa", atau "Wow hero dah balik!".

3. Kalau tak sempat sambut di pintu, wakilkan anak kecil menyambut dia di pintu atau kucing.

4. Sediakan kudapan dan minuman kesukaannya sebaik sahaja dia sampai. Ingat ya "MAKAN-MAIN-TIDUR"

5. Sedang dia menikmati makanan tu, barulah minta kebenaran untuk mengadu dengan ungkapan, "Abang, saya nak mengadu hal anak2 ....(apa sajalah) tapi saya mahu abang dengar je tau, tok sah nak tolong selesaikan. Saya mahu Abang dengar aje ok.. 10 minit je". Insya Allah suami anda boleh dengar dengan tenang.

6. Kalau nak minta dia tolong kerja rumah, gunakan ungkapan ini, "Abang, lepas minum, tolong tukarkan lampu dapur tu ya, saya tak pandai, Abang sorang je yang pandai tukarnya. Takut ada orang datang malam ni (wujudkan keadaan kecemasan untuk ketukkan mindanya. Jika tidak kecemasan, dia tak teruja nak buat).

6. Kalau dia kata, "Nanti Abang tolong, tapi Abang nak tengok berita kat TV jab", terimalah permintaannya itu kerana dia sedar yang tenaganya belum cukup untuk bantu kerja rumah masa itu. Beri peluang dia "MAIN" sekejab untuk dia top up hormonnya.

Apa perlu isteri buat jika suami dah merajuk?

1. Bersyukurlah dia keluar daripada rumah atau menjauhkan diri daripada isterinya kerana mungkin jika dia tunggu, akan menggunakan kekerasan dan keganasan untuk tenteramkan jiwanya. Biarkan dia.

2. Jangan hubungi dia semasa dia sedang "merajuk". Biarkan dia sendirian di dalam biliknya atau bersama teman-temannya dia kedai mamak itu.

3. Bila dia pulang ke rumah, naik atas katil, jangan membelakangkannya. Peluklah dia. Bisik kat telinganya "I love u".

Selamat mencuba.

Pak Utih





24 Jun 2014

Isteri Merajuk Suami Mesti Pujuk

Bila Isteri Merajuk...
 

Kita balik dari pejabat terus ke rumah dengan niat nak mandi sekejap, sembahyang 'asar kemudian capai reket badminton terus ke gym beriadah dengan sahabat-sahabat untuk memenuhi tuntutan jasmani kita. Tetapi setibanya di rumah, belum sempat kita buat apa-apa, isteri kita dah minta tolong belikan itu dan ini dan macam-macam lagi. Disebabkan dah berjanji dengan sahabat untuk tepat sampai ke gyn jam 5.30 petang kerana sewa bermula jam 5.30 dan juga kenalah jaga imej sebagai seorang yang amat menepati masa, maka kita terus aje memberikan alasan untuk tidak mahu pergi ke kedai beli barang dengan berkata,


"Eishh!, takkan benda-benda kecik tu pun abang belikan, pergilah beli sendiri atau suruhlah Kak Long tu beli, bukan jauh pun kedai tu..." kita mula berleter dengan harapan pandangan kita tadi diterima dengan hati yang terbuka. Tetapi belum sempat kita menarik nafas untuk meletakkan "full stop" komen kita tadi, meletup isteri kita menyembur macam machine-gun kata-kata kecewa kerana kita tak mahu tolong dia. Keluarlah macam-macam peristewa silam yang dulu-dulu tu kesilapan-kesilapan kita tak mahu tolong dia. Sampai ke peringkat dia kata,


"YAH, TAK MAHU LAGI MASAK UNTUK ABANG, ABANG NAK MAKAN KUIH SEDAP-SEDAP, PI BELI SENDIRI... YAH FED-UP DENGAN ABANG!.." sambil dia masuk ke dalam bilik tidur, menghempas pintu "Begedegum!" terus membenam dalam tilam nostalgia kita tu.


Kita pun terpinga-pinga dibuatnya. Apa salah aku. Takkan sebab tak mahu ke kedai dah merajuk tak mahu masak untuk kita!.. pening kepala. Lagi pening kalau anak-anak juga terpinga-pinga di belakang tirai pintu bilik masing-masing melihat lakunan "heavy drama" ayah dan ibu mereka ni.


Kita mula naik geram, nak ditanggalkan terus bermain badminton, rasa pula tak boleh nak tumpu kepada permainan. Nak tunggu hingga isteri tu reda, entah bila pula merajuknya tu reda. Biasanya sampai 2-3 hari, malah kadang-kadang mencecah hingga seminggu baru dia mengorat kita semula. Kita pun telefon sahabat minta excuse. Duduklah kita kat rumah tu membereskan kerja-kerja yang isteri kita tinggalkan tadi. Itupun kot-kotlah ada suami-suami yang nak buat.


Apa silapnya kita? Apa yang mesti kita buat?


1. Pertama sekali, kita mesti terus ingatkan nasihat dari Allah dalam Surah An-Nisa' ayat: 19 bermaksud: " ...... Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik. Kemudian jika kamu (merasai) benci kepada mereka (disebabkan tingkahlakunya) janganlah kamu terburu-buru (menceraikannya), kerana boleh jadi kamu benci sesuatu, sedang Allah hendak menjadikan pada apa yang kamu benci itu kebaikan yang banyak (untuk kamu)."


Adalah hikmahnya pada hari itu yang Allah takdirkan berlakunya merajuk oleh isteri kita tu. Kita tidak mampu menjangkau ilmuNYA. Kemungkinan jika isteri tu tidak merajuk, maka kita terus ke gym dan di sana mungkin kita terkena bala atau musibah yang kita sendiri tidak mampu memikulnya.


2. Sebaik-baiknya, kita biarkan dia melepaskan rajuknya itu mengikut kepuasannya. Biasanya mereka lebih sabar dari kita. Banyak perkara-perkara yang menyinggong hatinya yang kita buat sebelum ini, mereka tidak marah. Mereka mengalah dan simpan. Kita pula jenis yang tidak sedar kesilapan yang kita telah buat. Malah ada dikalangan kita yang tiada perasaan pun.Isteri kita tu sabar dan menyimpan semua peristewa-peristewa itu dalam "hardisk" mereka. Tetapi apabila hardisk tu dah penuh, maka masanya akan tiba juga untuk depa semburkan kesemua files kepada kita. Proses semburan ni pun tidak lama. Paling tinggi 10 minit. Lepas tu depa akan lari masuk ke dalam bilik dan membasah bantal dan tidak mahu bercakap dengan kita. Dari sudut fisiologinya, depa dah "lega" lah tu.


3. Kita pula mestilah mengalah sikit. Jika merajuknya tu berpunca dari kes yang berat-berat, maka tunggulah besok barulah kita cuba-cuba pujuk dia. Jangan malam itu juga cuba nak pujuk, nanti tak pasal-pasal kena sesiku sulongnya di dagu kita. Biarkan besok barulah cuba-cuba. Jika tak menjadi, cuba lagi dengan strategi lain. Tetapi jangan putus asa. Dan jangan pula ego tak mahu pujuk dia.


4. Bila isteri kita tu dah mula nampak nak "mengorat" kita kembali, maka cuba kita jadikan ia sesuatu yang positif. Dia akan segan-segan silu meminta sesuatu dari kita. Kadang-kadang dia menggunakan anak kita sebagai posman. Inilah masa yang amat indah bagi pasangan yang sudah berkahwin bertahun-tahun. Peristewa isteri mula nak mengorat selepas merajuk ni, laksana kita mula-mula bercinta dulu. Rasa cinta akan menyegar kembali. Senyum-senyumlah padanya jika dia mula nak mengorak senyum. Sentuh-sentuhlah dia apabila dia buat-buat terlanggar kita. Lupakan kata-kata kesatnya 2-3 hari yang lepas semasa dia "tidak siuman" itu. Lafazkan kata cinta padanya.


5. Tapi awas ya, jangan biarkan lama sangat rajuknya tu. Jangka waktu seminggu adalah paling maksimum. Selepas dari itu, kita kena rujuk Surah An-Nisa' ayat 34: untuk tindakan kita selanjutnya:


"Kaum lelaki itu adalah pemimpin bagi kaum wanita, oleh kerana Allah telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (wanita), dan kerana mereka (lelaki) telah menafkahkan sebahagian dari harta mereka. Sebab itu maka wanita yang soleh, ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri ketika suaminya tiada, oleh kerana Allah telah memelihara (mereka). Wanita-wanita yang kamu khuawatirkan nusyuz, maka nasihatilah mereka dan (jika mereka berdegil)pisahkan mereka dari tempat tidur dan (kalau mereka masih berdegil) pukullah mereka (dengan pukulan ringan yang bertujuan mengajarnya). Kemudian jika mereka taat kepada kamu, maka janganlah kamu mencari-cari jalan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."


6. Jangan pula kita berdoa agar dia merajuk hari ini. Minta dari Allah untuk hindarkan perkara-perkara yang memberatkan kita dengan doa setiap kali kita bertemu dengan isteri kita:


" Ya Allah, aku memohon kepadaMu kebaikan dari isteriku dan kebaikan fitrah tabiat yang telah Engkau tentukan, dan aku juga berlindung kepadaMu dari keburukan isteriku serta keburukan fitrah tabiatnya yang telah Engkau tentukan".


Selamat menantikan isteri merajuk



- Pak Utih -

22 Jun 2014

Masa Kualiti Tidak Mahal

LOVE is... the little unexpected things that make a life together.
 

Kita kembali dari pejabat dengan segala penat lelah 8 jam di pejabat (kadang-kadang tu ditambah pula lelah di jalanraya yang "jamnya" memanjang-manjang. Sampai di rumah, isteri kita pula dengan wajah yang penat lelah menguruskan anak-anak kita yang "buas" tu (jika ada anak lah). Jika isteri kita bekerja pejabat, sama-sama balik dari kerja, maka sama-samalah kita berpenat lelah. Lebih parah lagi kita bergayut dalam bas atau LRT  dan isteri kita berimpit dalam komuter. Sampai di rumah, sama-sama tak sempat nak bertegur sapa, terus berdengkur atas katil. Dia pandang ke barat kita pandang ke timur. Bagi yang aktif pula dengan masyarakat atau jamaah, maka waktu-waktu yang SECOND-HAND itulah digunakan untuk kerja-kerja kebajikan dan dakwah. Mana pula ada masa nak bersenda gurau dengan isteri dan anak-anak di rumah. Itulah kehidupan sebahagian dari kita.


Hujung minggu pula, program jamaah dan persatuan telah menanti untuk kita menggerakkannya. Jika kita dan isteri kita sama-sama aktif, maka semua anak pinak, kita angkut bersama-sama di dalam program itu. Maka jadilah ia seperti berprogram di dalam bilik darjah sebuah tadika atau taman asuhan. Anak-anak memang enjoy dengan suasana tersebut. Sebab jika kelakar yang mereka buat itu paling "berani", maka mereka akan mendapat perhatian dari Pak Cik-Pak Cik dan juga Mak Cik-Mak Cik. Selesai berprogram, kita kembali ke rumah untuk bersedia menjalani kehidupan harian yang serupa dari minggu ke minggu.


Apa silapnya kita?...tiada silap, malah kita sepatutnya bersyukur kerana dapat memenuhi masa kita dan keluarga kita dengan kerja-kerja yang berfaedah. Tapi alangkah indahnya jika sekali -sekala kita "break the monotonous" itu hanya bersama-sama dengan isteri kita sahaja. Berdua berpegangan tangan ke restoren-restoren mewah atau "window shopping" di komplex mewah sekali-sekala. Kita pakat-pakatlah dengan jiran kita untuk menjaga anak-anak kita. Lupakan kerja-kerja pejabat, jamaah dan kebajikan pada detik-detik ini. Ucaplah kata-kata indah, genyit-genyitkan mata, kenangkan kembali saat-saat indah semasa berbulan madu dahulu... Jangan buat selalu, tapi cukup 3x dalam setahun. Itu pun berdasarkan kesibukan atau status kewangan kitalah. Kita rancang bersama isteri kita tarikh-tarik ini. Lebih indah lagi jika tarikh-tarikh ini bertepatan dengan tarikh-tarikh istimewa masing-masing.


Kesannya, menghuraikan kekusutan fikiran terutama sekali isteri kita. Isteri kita yang full-time di rumah atau part time ke, MEMANG menanti-nantikan waktu-waktu tersebut. Maka setahun yang berlalu, bagaikan sehari yang lepas jika mereka dapat meni'mati waktu-waktu ini.. Ada juga yang tidak mahu tetapkan tarikh-tarikh ini. Mereka suka membuat "surprise" pada isteri. Tapi awas!.. takut-takut terlupa nak "surprise". jadi isteri pula yang tak "surprise" jika kita tak bawa dia ke tempat-tempat itu.


Isteri kita adalah pakaian untuk kita dan kita adalah juga pakaian untuk mereka. Kita ada hak terhadapnya dan dia juga ada hak terhadap kita. Maka tunailah hak-hak mereka dengan baik mengikut kemampuan kita. Bersyuralah dengan mereka. Walaupun isteri kita itu hanya pandai menguruskan rumah kita sahaja.


Selamat mencuba.



- Pak Utih -

20 Jun 2014

Bila anak menyusu badan, ayah gigit jari

Tip untuk mengurangkan bayi bergayut dengan ibunya


Ada seorang ibu mengadu, selepas dalam pantang, dia dan suaminya telah hampir setahun tidak bersama. Punca mereka tidak bersama ialah dia akui dia lebih  utamakan anaknya terutama sekali tidur malam-malam. Bayinya itu tidur sebelahnya. Budak itu pula tidak mahu berpisah jauh daripadanya. Asyik meragam malah boleh "meraung-raung" jika dia lambat merebah badan di sisi anak kecilnya itu. Biasanya kalau keadaan begini, suami akan tidur membelakang menghadap dinding. Kesian dia.


Mengapa boleh terjadi demikian?


Asas pergaulan suami isteri ialah:


"... Dan bergaullah dengan mereka (isteri) secara yang paling baik (ma'ruf). Kemudian jika kamu tidak menyukai mereka, (maka bersabarlah) kerana mungkin kamu tidak menyukai sesuatu (terhadap perangai isteri), padahal Allah menjadikan padanya kebaikan yang banyak". An Nisa':19


Suami bertanggungjawab memimpin isteri. Kita kena banyak bersabar atas karenah isteri kerana semuanya itu adalah pahala dan kebaikan yang banyak dari Allah jika kita mampu mengurusnya.


"Dihalalkan bagi kamu pada malam hari puasa bercampur dengan isteri kamu, mereka itu adalah pakaian bagimu dan kamupun adalah pakaian bagi mereka. Allah mengetahui bahawasanya kamu tidak dapat menahan nafsumu, kerana itu Allah mengampuni kamu dan memberi maaf kepadamu. Maka sekarang campurilah mereka dan ikutilah apa yang telah ditetapkan Allah untukmu...." Al Baqarah: 187.


Berdasarkan keizinan dari Allah ini kepada suami untuk mencampuri isterinya di malam bulan puasa, menunjukkan satu penghormatan kepada wanita yang bernama isteri yang mampu menyelamatkan nafsu suami. Allah Maha Mengetahui atas kelemahan suami terhadap kehendak hubungan kelamin ini. Dengan ini kenyataan "isteri dijadikan tempat memuaskan nafsu suami" perlulah kita lihat dari sudut yang positif. Ia adalah satu ibadah sebagai suruhan Allah kepada isteri untuk menyelamatkan kehendak nafsu suami ini.


Mari kita renung kembali ayat di atas tadi, sedangkan berpuasa selama 12 jam di siang hari pun telah menyebabkan suami (tak semua le kot) tidak dapat menahan nafsunya, apa lagi yang terpaksa menunggu lepas bersalin dalam pantang 40-100 hari. Ditambah pula halangan-halangan dari anak kecil yang diletakkan di tengah-tengah tidur sekatil berbulan-bulan lamanya. Bila "Eeek" saja anak kecil tu, cepat dapat habuannya. Sebaliknya,  jika "Eeek" ayahnya pula, gigit jarilah jawabnya.




Apa yang boleh kita buat:


Bak kata pakar-pakar motivasi keluarga bahagia, komunikasi kedua pasangan suami isteri amatlah penting sekali demi kebahagian mereka. Bersyura dalam membuat keputusan amatlah dituntut.


"Para ibu hendaklah menyusukan anak-anaknya selama dua tahun penuh, iaitu bagi yang ingin menyempurnakan penyusuan. Dan kewajiban ayah memberi makan dan pakaian kepada para ibu dengan cara yang ma'ruf. Seseorang tidak dibebani melainkan menurut kadar kesanggupannya. Janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya, dan seorang ayah kerana anaknya, dan warispun berkewajiban demikian. Apabila keduanya ingin menyapih (berhenti menyusu badan) sebelum dua tahun dengan kerelaan keduanya dan bersyura, maka tidak ada dosa atas keduanya..." Al Baqarah:233


Jika punca isteri tidak dapat melayani suami kerana kehadiran anak kecil ini, pada pandangan saya, di sana ada jalan penyelesaiannya. Konsep ayat di atas tadi ialah "janganlah seorang ibu menderita kesengsaraan kerana anaknya, dan seorang ayah kerana anaknya".. menunjukkan kita boleh berbuat sesuatu kepada anak itu demi keperluan dan kehendak kita suami isteri.


Cuba kita lihat kebanyakkan isteri-isteri sama ada full-time-housewife atau part-time house wife, nampak tersiksa mendukung anak kecil di sebelah kiri dan di sebelah kanannya pula anak yang berumur 3 tahun bergayut jubah umminya ke hulu ke hilir ke mana saja umminya pergi. Dan bukan ayahnya tak mahu tolong tetapi memang anak-anak itu terlampau bergantung kepada umminya. Nampak sekali imbas menggambarkan isteri tadi seorang yang penyayang tetapi dua kali imbas memaparkan kesilapan sendiri terlampau memanjakan anak pula.


Jika kita boleh didik anak-anak ini agar lebih berdikari pada usia yang lebih singkat, pastinya isteri kita tadi lebih cepat bebas dan boleh berfungsi sebagai seorang isteri yang produktif kepada suaminya dengan kadar yang lebih segera. Bila umur anak tu meningkat 8 bulan, sudah boleh tidur di bilik yang berasingan. Maka dengan ini, ibu dan ayah mereka ini akan lebih cepat kembali menjadi pasangan yang sedang berbulan madu dan lebih mobile dalam kerja-kerja dakwahnya.




BAGAIMANA CARANYA?


Kaedah ini diberikan oleh Prof Madya Rohana Alias, UiTM Arau.  Bila anak kecil itu berumur 8 bulan, pada jam 9.00 malam atau lebih sedikit, berikan anak itu menyusu badan hingga dia kenyang. (Laparkan dia pada waktu senja tu). Kemudian tidurkan anak itu di bilik lain yang berpisah dari bilik tidur anda tetapi biarlah boleh anda dengari tangisannya. Apabila dia menangis kali pertama, tunggu 5 minit barulah anda menghampirinya dengan hanya menepuk badannya sahaja. (jangan angkat atau dukungnya). Bila senyap, tinggalkan. Bila dengar dia menangis kali kedua, tunggu 10 minit pula, baru anda menjeguknya. Kali ini jangan tepuk, hanya tunjukkan muka yang anda sedang melihatnya. Bila dia senyap, maka tinggalkan. Bila dia menangis kali ketiga, tunggu 15 minit, baru menjenguknya. Biasanya selepas ini dia akan terus lena hingga ke pagi. Teruskan tektik ini untuk malam yang berikutnya. Biasanya selepas malam ketiga, anak ini telah faham akan peraturan yang telah kita jalankan kepadanya. Apabia anak itu sudah boleh berjalan, dengan mudah dia sendiri akan masuk ke bilik tidurnya  tepat masuk waktu 9.00 malam. Anak itu lebih berdikari. Umminya akan lebih berseri. Ayahnya pasti tidak gigit jari lagi.


Cubalah.


Wassalam


- Pak Utih -

Tip nak tegur isteri tak pandai masak

Kisah isteri tak pandai masak tapi rajin..

Saudara MRO menulis:


Malangnya, masakan isteri Abu tak sedap langsung. Tiap kali pulang dari surau, si Abu ditanya oleh isterinya, "Abang, macam mana masakan I? sedap tak.?" Itulah soalan yang kerap diterima setiap hari Isnin dan Khamis. Si Abu berasa sangat terharu. Nak berterus terang yang kuehnya itu tak sedap, takut isterinya kecewa. Isterinya ni pula cepat merajuk dan susah pula nak dipujuk. Nak ditelan makanan tu dah tak boleh masuk. Begitulah kisah suami di dalam dilemma.


Mahfuz Sapiee pula mencelah:


Menarik juga poin yang diajukan oleh saudara MRO ini. Seringkali kita berasa serba-salah dalam menjaga hati isteri. Dalam keadaan di atas, kalau kita bercakap benar isteri merajuk, kalau kita ber`bohong' isteri akan masak macam tu lagi.



Mengapa perkara ini boleh memeningkan kepala suami?


Bagi suami yang mendapat isteri yang pandai memasak, rajin memasak, suka tengok orang makan masakannya dan cekap memasak untuk orang ramai, kita adalah suami yang beruntung.


Tetapi awas, jika kita seorang pendakwah, maka ini adalah ujian dan peluang yang jangan diabaikan daripada Allah SWT untuk kita bersama-sama dengan isteri yang mempunyai kemahiran ini, melakukan dakwah melalui jemputan makan-makan di rumah kita.


Kaedah pertama yang dilakukan oleh Baginda SAW berdakwah terhadap keluarga terdekatnya ialah menjemput mereka makan kenduri di rumah Baginda SAW. Pastinya Saidatina Khadijah (rha) telah menyediakan yang sedap untuk mereka.


Oleh itu, bantulah isteri ini dari segi persediaan memasak, menghidang dan membasuh pingan-mangkuk-periuk selepas program tersebut. Selalunya apabila isteri kita dah masak tu, kita take for granted yang dia juga pakar membasuh pinggan dan kuali-periuk. Maka kita tinggalkan dia bersendirian bertungkus lumus mengasah dan membasuh bakatnya disitu pula. Kesian dia. Sudahlah dia letih memasak, basuh pingganpun dia kena juga.


Oleh itu, pujilah masakannya tadi dan bersama-samalah menyingsing lengan baju tu menggilap pinggan-mangkuk dengan sentuhan ajaib "axion".


Bagi suami yang ditakdirkan berjodoh dengan isteri yang tidak pandai memasak, apalagi tak tahu memasak jamuan untuk orang ramai, maka kita juga ada ujian dan peluang daripada Allah SWT untuk mendapat pahalaNya.


Secara tobiinya, isteri yang bersifat kelembutan itu, memang suka melayan suaminya dalam segala hal keperluan dan kehendak. Begitu juga memasak untuk suaminya. Memasak adalah satu kemahiran. Untuk mendapat kemahiran ini, seseorang itu memerlukan latihan psikomotor. Kebanyakan isteri-isteri yang tidak pandai memasak ini adalah kerana mereka semasa remaja dulu tidak berpeluang mendapat kemahiran ini. Jika tingkatan 1 atau 4 telah mula tinggal di asrama yang biasanya memakan nasi kawah, pastinya tiada peluang untuk mereka mempelajarinya. Begitu juga yang tinggal di rumah bersama emak. Kadang-kadang emak menyuruh anak perempuan ini menumpukan perhatiannya kepada pelajaran. Ada juga yang mempunyai pembantu rumah yang menyebabkan anak-anak ini bertambah malas nak ke dapur. Apabila dah bekerja, masa untuk belajar memasak telah digunakan untuk menguruskan hal-hal kerjaya di pejabat. Begitulah kesudahannya. Tak pandai memasak.


Walau bagaimanapun, isteri-isteri ni pandai pula memasak masakan moden (western dan continental) yang mereka pelajari dari sekolah dan rakan-rakan semasa menuntut di dalam atau/dan luar negara. Ini adalah suatu kekuatan yang dia miliki.


Oleh itu, suami yang mempunyai isteri yang tersebut di atas, kita hendaklah berterus terang secara hikmah. Jangan terlampau "direct" mengatakan masakannya tu tak sedap. Tetapi mencari waktu yang sesuai seperti bawa dia ke restoren yang sedap masakan.


Dan katakan kepadanya, "Yang! ingat lagi tak masakan tom yam semasa Yang masak untuk jamuan di surau minggu lepas, ada beza tak dengan yang ini? Abang rasa dia bubuh sos sekian-sekian dan di tambah daun limau purut sekian sekian kot... mari kita tanya tukang masak tu.."


Jika kita berbohong dengan mengatakan masakannya sedap, sampai bila pun dia tidak akan membaiki masakannya. Oleh itu, kaedah di atas adalah salah satu cara yang boleh di amalkan. Banyak lagi kaedah yang berhikmah.


Kedua, jika isteri kita ni amat berminat untuk memasak jamuan untuk orang-orang di surau sedangkan dia tak pandai, maka kita cadangkan kepadanya memasak masakan moden atau asing bagi kariah di surau tu. Contohnya jika laksa adalah makanan tradisional utama di situ, maka jangan sekali-kali membenarkan isteri kita memasak laksa. Carilah masakan moden seperti nasi ayam atau mee sop. Atau gunakan perencah-perencah "instant" yang boleh didapati di kedai seperti rendang untuk di makan dengan nasi impit "segera".


Satu lagi peringatan untuk kita ialah, jika isteri kita orang Kelantan yang pakar memasak laksa kelantan sudah tentu tidak sedap kepada lidah suami yang berasal dari Johor. Begitu juga suami yang dah biasa dengan laksa Kuala Perlis, pasti tidak selera dengan laksa isteri dari Penang.


Dengan demikian, berusahalah sesama kita suami isteri mengorientasikan lidah masing-masing mengikut kesedapan masing-masing. Carilah masa hujung-hujung minggu bersama-sama isteri belajar memasak sama ada tradisional mau pun moden. Jadikan ia sebagai salah satu aktiviti rekreasi keuarga.Sama-samalah menilai masakan itu.


Jangan lupa ajak anak-anak perempuan kita bersama-sama menerokai bidang masakan ini. Supaya dia tidak menyalahkan ibunya kelak kerana tidak mengajarnya.


Akhir kalam, paradigma isteri pandai memasak ini akan pupus juga akhirnya dengan kedatangan budaya makanan segera, jamuan di restoren, industri katerer masakan dan sindrom ketuhar mikro yang berlambak dalam pasaran.


Allah Maha Mengetahui.


wassalam


- Pak Utih - Sedutan Buku " Suami memimpin Isteri mengurus".

19 Jun 2014

Bila isteri ubahsuai hiasan dalaman

Gambar hiasan sahaja

Pada kebiasaannya kita pulang ke rumah dari tempat kerja, dengan minda yang masih memikirkan urusan kerja yang belum selesai, terus ke bilik tidur menanggalkan pakaian, mandi, solat dan mengenakan pakaian rumah. Dengan rasa segar, kita pun terus ke sofa melabuh badan sambil mencapai kopi panas yang disediakan oleh isteri. Sambil mencapai “remote control” tv, untuk mencari saluran-saluran yang kita minati, kita baru perasan yang susun atur ruang tamu itu telah berubah dengan sedikit tambahan jambangan bunga yang cantik di sudut bilik yang menambahkan keceriaan suasana.


Sedang kita menikmati rencana di skrin tv bersama kopi panas, isteri pun duduk di sebelah dengan menyimpulkan senyuman yang lain daripada biasa. Dia seolah-olah menantikan sesuatu daripada kita. Tetapi minda kita terus menumpukan minat terhadap rencana yang menayangkan seekor harimau bintang sedang mengejar mangsanya. Sifat kejantanan kita terasa puas apabila harimau itu dapat menangkap mangsanya.


Abang, berapa agaknya harga jambangan bunga tu? Abang tahu tak?”, isteri memulakan perbualannya sambil memaparkan wajah yang tersimpul manja.


Mata dan minda kita yang masih tertumpu kepada rencana di tv, terus menjawab selamba, “Entah, abang tak pernah beli bunga”. Sebaik saja kita menyatakan kebenaran itu, kelihatan wajah isteri berubah menjadi tawar. Memahami perangai isteri, cepat-cepat kita memberikan pandangan lain untuk menyokong kebenaran jawapan tadi, “Mahal ke? Mengapa tak beli bunga tiruan aje”.


Bila dengar sahaja komen kenyataan daripada kita, dia terus bangun menghentak kaki berjalan ke dapur sambil berkata, “Abanglah beli sendiri”. Kita pun terpinga-pinga. Apa salah kita? Cakap sikit sudah merajuk! Tak fahamlah isteri ni!. Hanya menyatakan kebenaran diri sendiri, dia dah naik marah. Sepatutnya riang gembira suasana petang, "rumah itu syurga ku" telah bertukar menjadi "rumah itu cuka ku".


Mengapa boleh terjadi? Mari kita analisis sketsa ini dari "dalam kasut" isteri kita.


Semasa ketiadaan kita , selepas letih membasuh pakaian dan memasak, isteri kita pun rehat sebentar di ruang tamu sambil menonton siaran pagi di tv. Dapatlah dia mengumpul sedikit tenaganya untuk bekalan kerja rumah lain yang belum selesai. Sambil itu matanya meninjau keliling ruang tamu yang hampir sebulan tidak diubahsuai susunaturnya. Timbul rasa di hati untuk mengubahnya demi keceriaan diri dan suaminya. Bingkas dia bangun dari sofa dan terus bertindak.


Bersendirianlah dia mengangkat, mengubah kerusi, meja, rak-rak dan sebagainya. Berbagai-bagai susun atur dicuba agar selari dengan konsep yang tercipta di dalam lubuk hatinya. Dan akhirnya dia melengkapi keceriaan suasana ruang tamu dengan sejambak gubahan bunga asli yang dibelinya di pasar. Harapannya amat tinggi agar ciptaannya ini mendapat pujian daripada suami tersayang.


Bila terdengar sahaja bunyi tapak kasut suaminya masuk ke depan rumah, hatinya berdebar-debar menantikan kata-kata indah dari suaminya laksana menunggu juru acara majlis Oscar Award mengumumkan pemenang "Pelakon Terbaik". Bila kita masuk sahaja ke dalam rumah, hatinya bertambah berdebar dan terpantul ukiran senyum tanpa darah di bibirnya. Tetapi alangkah sedih di hatinya apabila kita terus ke bilik tidur, tidak perasan akan perubahan di ruang tamu. Namun begitu dia masih menaruh harapan apabila suaminya minum di hadapan tv nanti. Rasa kecewa juga kerana suaminya lebih berminat kepada rencana di tv. Bertambah kecewa apabila kita mengkritik harga bunga bukan keceriaan bunga itu. Jelaslah yang suaminya ini jenis manusia yang tidak menghargai usaha murninya. Bukan hari ini sahaja, sudah banyak kali sumbangannya tidak dihargai.


Kita pula memanglah jenis manusia yang tidak perasaan akan perubahan yang berlaku di dalam rumah dan juga pakaian yang dipakai oleh isteri. Kajian oleh seorang penyelidik sosial di Kuala Lumpur menunjukkan hanya 10 peratus suami yang ingat warna tudung yang pakai oleh isterinya semasa sama-sama keluar ke pejabat. Sembilan puluh peratus lagi menyatakan tidak ingat atau salah warna. Memang minda lelaki kurang memberikan tumpuan kepada perkara “remeh’ itu jika dibandingkan minda perempuan.


Oleh itu, para suami yang dimuliakan, pandang-pandanglah dan dengar-dengarlah sekitaran di dalam rumah sebaik sahaja kita pulang. Bila nampak susunan baru atau lebih berseri rumah pada hari itu, maka janganlah kedekut untuk mengatakan, "Wow! is this my house?”. Pasti anda akan lihat isteri kita tersipu-sipu senyum kepuasan. Jika kita dapati sesuatu susunan yang tidak sesuai pada pandangan kita, jangan terus kritik, biarkan isteri sendiri yang menceritakan kelemahan rekaciptanya itu. Memang secara kebiasaannya, apabila kita puji susunatur itu, dia akan terus menyatakan kelemahan ciptaannya, seperti, "Tadi I dah banyak kali ubah bunga tu, tapi tingkap tu juga yang ganggu, blah blah blah ….".  Kitapun pujilah lagi dan lagi dan lagi.. Maka terhiburlah hatinya. Bahagialah kita pada hari itu. Maka dapatlah kita nkmati “Rumahku syurga ku”.


Selamat mencuba.